Podczas gdy nadchodzące hity kinowe, takie jak "Barbie", wykorzystują kreatywne strategie promocyjne, na drugim końcu spektrum znajduje się światowej sławy Hayao Miyazaki z tym, co ma być ostatnim i być może największym filmem jego wieloletniej kariery w japońskiej animacji.

„How Do You Live” jest przedstawiane jako największy projekt Miyazakiego i zwraca uwagę swoją celową absencją jakiejkolwiek promocji – poza pojedynczym plakatem. Bez zwiastunów, zdjęć czy oficjalnej fabuły, film celowo był owiany tajemnicą. Film oficjalnie zadebiutuje dzisiaj w kinach w całej Japonii. Zachodnia premiera czeka nas później w tym roku, a adaptowany tytuł filmu będzie brzmiał „Chłopiec i Czapla”.

„How Do You Live” („Kimitachi wa Do Ikiru Ka”), znany nam jako „Chłopiec i Czapla”, to najnowszy i zarazem ostatni projekt, który jest owocem pasji Hayao Miyazakiego. Film ten zgromadził jeden z największych zespołów animacyjnych w historii Studio Ghibli. Technicznie rzecz biorąc, jest to drugi raz, kiedy Miyazaki decyduje się na powrót z emerytury, aby stworzyć „swój ostatni film”. Pierwszy raz miało to miejsce po wydaniu „The Wind Rises” w 2013 roku.

Ten konkretny film ma szczególnie osobiste znaczenie dla legendarnego animatora, ponieważ jest to emocjonalne pożegnanie z jego wnukiem. Proces tworzenia dzieła był trudny i trwał kilka lat, ale produkcja znacznie przyspieszyła podczas pandemii, kiedy zespół składający się z 60 animatorów rysował każdą klatkę ręcznie. Po ukończeniu dwugodzinnego filmu, Studio Ghibli i dystrybutor Toho zdecydowali się na minimalne środki promocyjne, wydając tylko jeden klasyczny plakat, który niewiele zdradzał potencjalnym widzom. Taki sposób marketingu jest nieznany w USA, gdzie zacięta konkurencja wymusza intensywne reklamowanie nadchodzących premier. Ta formuła nigdy nie została przyjęta przez Ghibli, które zbudowało większość swojej reputacji i bazy fanów dzięki swojemu nieskazitelnemu rzemiosłu.

Kiedy GKIDS nabyło prawa do dystrybucji filmu na rynku amerykańskim, dla zachodnich widzów wybrano tytuł „Chłopiec i Czapla”. Jest on mocno odmienny od bardziej egzystencjalnie brzmiącego tytułu „How Do You Live?”, ale nadal dobrze pasuje do dwóch głównych postaci filmu, jednocześnie będąc bardziej zachęcający dla widzów zachodnich. Jest to dość tradycyjna praktyka lokalizacji, często stosowana w różnych japońskich serialach animowanych i filmach, a także w poprzednich filmach Ghibli. Tym razem wybór tytułu wyróżnia się jeszcze bardziej ze względu na brak innej promocji.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez @cultinwoods

Chociaż oficjalny opis filmu nie został jeszcze opublikowany, wiadomo, że tytuł filmu nawiązuje do japońskiej powieści z 1937 roku o tym samym tytule, autorstwa Genzaburo Yoshino. Sam film nie jest bezpośrednio związany z książką, ale wiemy, że skupia się na młodym chłopcu o imieniu Mahito Maki, który symbolizuje dzieciństwo Hayao Miyazakiego. On i jego rodzina są zmuszeni do przeprowadzki na wieś podczas wojny, podczas gdy jego ojciec pracuje dla firmy produkującej części do samolotów. Podczas odkrywania nowego domu, Mahito natrafia na opuszczoną wieżę w swoim nowym mieście i zostaje przeniesiony do fantastycznego świata, gdzie spotyka mówiącą szarą czaplę. Film zapowiada się na barwną i urzekającą opowieść o dorastaniu, która będzie uosabiać całą karierę Miyazakiego jako geniusza wyobraźni.

„Chłopiec i Czapla” debiutuje dzisiaj w kinach na terenie całej Japonii pod swoim oryginalnym tytułem „How Do You Live?”, w tym na ekranach IMAX. Dystrybutor GKIDS do tej pory ujawnił, że film będzie miał premierę w USA później w tym roku, ale dokładna data jeszcze nie została ogłoszona.