SAG-AFTRA (Screen Actors Guild - American Federation of Television and Radio Artists) rozpoczęło strajk, a AMPTP (Alliance of Motion Picture and Television Producers) wydało w odpowiedzi oświadczenie.

Jak podaje Deadline, AMPTP stwierdziło, że SAG-AFTRA „niestety” zdecydowało się na strajk i przedstawiło ofertę, którą wcześniej zaproponowało. Oferta ta została jednak stanowczo odrzucona. Poniżej znajduje się pełne oświadczenie AMPTP.

Przedstawiciele AMPTP weszli w negocjacje z SAG-AFTRA z zamiarem wypracowania nowego, korzystnego dla obu stron kontraktu. AMPTP zaproponowało umowę, która oferowała historyczne podwyżki płac i zwiększenie reszt, znacznie wyższe limity na składki na emerytury i zdrowie, ochronę podczas przesłuchań, skrócone okresy opcji na seriale, oraz przełomową propozycję dotyczącą AI, która chroni cyfrowe wizerunki aktorów dla członków SAG-AFTRA. Strajk na pewno nie jest wynikiem, na który liczyliśmy, ponieważ studia nie mogą działać bez wykonawców, którzy ożywiają nasze programy telewizyjne i filmy. Związek zawodowy niestety wybrał drogę, która doprowadzi do trudności finansowych dla niezliczonych tysięcy osób zależnych od branży.

Oto niektóre elementy oferty producentów, które SAG-AFTRA zdecydowało się odrzucić na rzecz strajku:

  • najwyższy, procentowy wzrost minimalnych stawek od 35 lat
  • 76% wzrost zagranicznych reszt dla produkcji o wysokim budżecie SVOD
  • znaczne podwyżki limitów składek na emeryturę i zdrowie
  • przełomowa propozycja dotycząca AI, która chroni cyfrowe wizerunki wykonawców, w tym wymóg zgody wykonawcy na tworzenie i wykorzystywanie cyfrowych replik lub na cyfrowe modyfikacje wykonania
  • 58% wzrost wynagrodzeń dla wykonawców pełniących główne role (gwiazdy gościnne) w programach o wysokim budżecie SVOD
  • ograniczenie liczby próśb o samodzielne nagrania, w tym wymagania dotyczące strony, czasu i technologii. Opcje dla wirtualnych lub osobistych przesłuchań
  • 11% podwyżka płac w pierwszym roku dla statystów, dublerów i dublerów zdjęciowych, dodatkowy 17% wzrost dla statystów wymagających intensywnego samodzielnego stylizowania, oraz dodatkowy 62% wzrost dla dublerów wymagających wygłoszenia kwestii podczas próby i dublerów zdjęciowych wymagających zapamiętania i wygłoszenia kwestii przed kamerą
  • po raz pierwszy ustalone reszty dla koordynatorów kaskaderów w telewizji i programach o wysokim budżecie SVOD
  • skrócone okresy opcji dla regularnych aktorów zarabiających mniej niż 65 000 dolarów za odcinek w serialu półgodzinnym lub mniej niż 70 000 dolarów za odcinek w serialu godzinnym
  • tancerze teraz otrzymają stawkę za dni prób
  • dodatkowe płatności w wysokości 25% dla tancerzy śpiewających i śpiewaków tańczących
  • pierwsze w swoim rodzaju postanowienie ustalające stawki i warunki dla programów o wysokim budżecie przeznaczonych dla AVOD
  • konsultacje z zakresu fryzur i makijażu dla wykonawców o wszystkich karnacjach i teksturach włosów
  • ograniczenia dotyczące kwoty początkowego wynagrodzenia, które mogą być zaliczkowane lub wypłacone jako reszty

Wczoraj po południu, SAG-AFTRA ogłosiło to, co wszyscy wiedzieli, że nadchodzi – aktorzy dołączą do strajku scenarzystów po tym, jak negocjacje z grupami reprezentującymi studia nie doprowadziły do porozumienia przed wyznaczonym na wczorajszy wieczór terminem. Podczas konferencji prasowej ogłaszającej strajk, Duncan Crabtree-Ireland powiedział:

Członkowie związku zawodowego powinni wstrzymać się od pracy, dopóki nie zostanie osiągnięta sprawiedliwa umowa. Nie zostawili nam innego wyjścia.

W emocjonalnym przemówieniu, prezydentka SAG-AFTRA, Fran Drescher, jasno wyjaśniła, dlaczego strajk stał się koniecznością, i nie owijała w bawełnę, ukazując pełny obraz sytuacji wielu osób dotkniętych tym problemem:

Z ciężkim sercem stanęliśmy na tym rozdrożu, nie mając innego wyboru. Czujemy się ofiarami, ofiarami niewyobrażalnej chciwości. Jestem zszokowana, jak traktują nas ludzie, z którymi prowadzimy interesy. Szczerze mówiąc nie mogę uwierzyć, jak bardzo różnimy się w tak wielu kwestiach. Jak oni mogą lamentować nad swoim ubóstwem, mówić, że tracą pieniądze na każdym kroku, a jednocześnie przekazują setki milionów dolarów swoim dyrektorom generalnym. To jest obrzydliwe. Powinni się wstydzić. Stoją po niewłaściwej stronie historii…

Jeżeli teraz nie postawimy na swoim, wszyscy znajdziemy się w tarapatach. Wszyscy będziemy zagrożeni zastąpieniem przez maszyny i gigantyczne korporacje, które bardziej dbają o Wall Street niż o ludzi. Większość Amerykanów nie ma więcej niż 500 dolarów na nieprzewidziane wydatki. To jest bardzo przerażająco smutny fakt i długo zatrzymywało to nas przed proszeniem o swoje. Ale w pewnym momencie musisz powiedzieć nie, nie będziemy tego więcej znosić. Wy, ludzie, jesteście szaleni. Co robicie? Dlaczego to robicie? Prywatnie wszyscy twierdzą, że jesteśmy sercem przedsięwzięcia, że wszyscy inni krążą wokół naszej sztuki, ale czyny mówią głośniej niż słowa. I tych czynów w ogóle nie było. To było obraźliwe.

Więc zjednoczyliśmy się w sile, solidarności i jedności, z największym autoryzowanym do strajku głosem w historii naszego związku zawodowego. I podjęliśmy trudną decyzję, którą dziś przed wami prezentujemy.

To jest naprawdę poważna decyzja i wpłynie na każdą osobę, która pracuje w tej branży. Mamy szczęście żyć w kraju, który hołubi ideę pracy, a jednak stawaliśmy wobec propozycji, które były niewyobrażalnie nieprzyjazne dla pracowników i głuche na to, co mówimy. Nie możesz zmieniać modelu biznesowego tak bardzo, jak się zmienił i oczekiwać, że kontrakt się nie zmieni. Nie będziemy dalej wprowadzać niewielkich zmian w kontrakcie, który już nie honoruje tego, co dzieje się z całym modelem biznesowym branży filmowej. To jak przestawianie mebli na Tytaniku. To szaleństwo.

Więc koniec z zabawą, AMPTP. Stoimy mocno, a Ty musisz się obudzić i spojrzeć na realia. Domagamy się szacunku i honorowania naszego wkładu. Podzielisz się bogactwem, bo bez nas nie możesz istnieć.

Jak wiecie, w ciągu ostatniej dekady wasze wynagrodzenie zostało poważnie zniszczone przez wzrost ekosystemu streamingowego

apelowała Drescher.

Co więcej, sztuczna inteligencja stanowi egzystencjalne zagrożenie dla zawodów twórczych, a wszyscy aktorzy i wykonawcy zasługują na język kontraktu, który chroni ich przed wykorzystywaniem ich tożsamości i talentu bez zgody i wynagrodzenia. Pomimo poświęcenia naszego zespołu dla waszej obrony, AMPTP odmówiło uznania, że ogromne zmiany w branży i gospodarce miały szkodliwy wpływ na tych, którzy wykonują pracę dla studiów. Chociaż prowadziliśmy negocjacje w dobrej wierze i byliśmy chętni do osiągnięcia umowy, która w odpowiedni sposób poruszyłaby problemy wykonawców, odpowiedzi AMPTP na nasze propozycje nie były adekwatne.

„Jesteśmy głęboko rozczarowani, że SAG-AFTRA zdecydowało się odejść od negocjacji”, powiedziało Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP) w swoim oświadczeniu. „To jest wybór Związku, nie nasz… Zamiast kontynuować negocjacje, SAG-AFTRA skierowało nas na drogę, która pogłębi trudności finansowe tysięcy osób, które zależą od branży dla swojego utrzymania.”

W czasie strajku aktorzy nie mogą kręcić żadnych filmów czy produkcji telewizyjnych, a wiele dużych produkcji, takich jak sequel Gladiatora Ridleya Scotta i Deadpool 3 Marvela, przygotowuje się na to, co wydaje się nieuniknionym zamknięciem. Oprócz tego, strajk uniemożliwia aktorom promowanie jakichkolwiek projektów poprzez konferencje prasowe, premiery, czy wydarzenia takie jak nadchodzący San Diego Comic-Con.