Strażacy z promptera, gładki O’Brien, statuetki dla sztucznej inteligencji i aktorzy wprost z okupowanego Krymu.

Znamy już zwycięzców tegorocznych statuetek Akademii i nie da się ukryć, że jest o czym pisać. Ale historię o końcu Hollywood zaczniemy delikatnie, czyli od tego, że z takich „prawdziwych”, Hollywoodzkich produkcji zostało w rozdaniu niewiele. Większość statuetek – poza tak naprawdę tylko Diuną 2 i Wicked – trafiła do filmów niezależnych/stworzonych przez obcokrajowców/za niewielkie budżety (6 milionów „Anory” to filmowo budżet wręcz minimalny). Zagranicznych akcentów było wiele – pierwszego Oskara zdobyła Łotwa za animację „Flow” i Brazylia w kategorii najlepszy film międzynarodowy za „I’m still here”. „Chwała Ukrainie” wykrzyknęła Daryl Hannah na początku swojego wystąpienia w nawiązaniu do piątkowego meltdownu Trumpa i spotkała się z – umiarkowanymi niestety – brawami.  W kontraście nie wolno zapomnieć o nominacji w kategorii najlepsza męska rola drugoplanowa, którego nie zdobył Yura Borisov z Anory, ale nie zmienia to faktu, że aktor, który grał w rosyjskim filmie kręconym na okupowanym Krymie miał nominację, a film z jego udziałem nie spotkał się z żadnym głosem krytyki z strony Akademii. Żeby nie było wątpliwości, „Anora” to bardzo dobry film. Ale brak dyskusji o tym aspekcie pokazuje niepokojący kierunek.

Inne pierwsze razy

Gala wręczenia nagród miała też inne pierwsze razy. Sean Baker został pierwszym filmowcem z 4 Oscarami za jeden film (miał ułatwione zadanie zajmując się – jak Tommy Wiseau – prawie wszystkim), „Substancja” została pierwszym „body horrorem” ze stauetką od czasów „Muchy”, Paul Tazewell został pierwszym czarnym mężczyzną, który zdobył Oscara w kategorii najlepsze kostiumy za „Wicked”, a gala po raz pierwszy była dostępna w streamingu na Hulu. Można by się spodziewać, że wydarzenie tego typu będzie przygotowane do tak historycznej transmisji, jednak nie – początek gali nie był dostępny z powodu problemów technicznych, które udało się usunąć aż do najważniejszego momentu, czyli wręczenia statuetki dla najlepszej aktorki i najlepszego filmu, kiedy wszystkim, co mogli zobaczyć oglądający była plansza:


Co pominięto

Poza porządnymi przygotowaniami do streamingu pominięto kilka innych rzeczy. W sekcji In Memoriam pominięto takich artystów, jak Tony Todd, Michelle Trachtenberg, Shannen Doherty, Mitzi Gaynor, Silvia Pinal, Alain Delon i Olivia Hussey. Pełna lista zmarłych gwiazd znalazła się na stronie Oskarów, ale jakie kryteria kierowały tym, kto był wymieniony na gali, a kto „tylko” na stronie nie są znane i pominięcie tych nazwisk wzbudziło wiele kontrowersji.

Pominięto też występy artystów nominowanych do nagrody za najlepszą piosenkę oryginalną. Ta decyzja spotkała się z krytyką zarówno ze strony gwiazd, jak i publiczności, którzy uważali ją za kontrowersyjną. Jednak pewien trop może kryć Oskar dla piosenki „El Mal” z filmu „Emilia Pérez”. Utwór wykonują Zoe Saldaña i Karla Sofía Gascón, chociaż można się sprzeczać ze słowem „wykonują”, bo głos Gascón został zmieniony przez AI, gdyż aktorka zwyczajnie fałszowała. Trudno ocenić, co mieli w głowach członkowie Akademii przyznając tę statuetkę i przy dużej dozie dobrej woli można by to uznać za wyjątek, czy niepowstrzymany zachwyt wobez piosenki w ogóle, gdyby nie to, że Oskara za najlepszą rolę męską dostał Adrien Brody.

I tak, znowu trzeba powtórzyć, że Adrien Brody jest dobrym aktorem. Bardzo dobrym według wielu. Ale mamy ogromną rzeszę aktorów, którzy włożyli ogromny wysiłek w uczenie się obcych akcentów, np. Meryl Streep polskiego zaśpiewu. Węgierski akcent Brody’ego w „Brutaliście” za to był stworzony przez sztuczną inteligencję.

Można by spekulować, że w nowoczesnym świecie trudno sobie bez AI poradzić i znajdować przykłady, kiedy sztuczna inteligencja może pomóc (zapomniany element scenografii po zakończeniu zdjęć, niebywały wypadek z utraconym fragmentem ścieżki audio, tak, szyjemy trochę), ale stworzenie całego sposobu wyrażania się i zmiksowanie głosu aktorki z głosem piosenkarki (francuskiej wykonawczyni Camille), żeby „poszerzyć jej zakres wokalny”, a następnie przyznanie stauetek w kategoriach, na które taki proces miał olbrzymi wpływ, to fatalny kierunek dla przemysłu filmowego.

Dodajmy do tego wszystkiego zawód w postaci prowadzącego galę Conana O’Briena, którego żarty były tak wygładzone i nieśmieszne, że aż przykro było ich słuchać znając możliwości tego fantastycznego komika, przedziwny hołd dla strażaków, w którym kilkoro z nich przeczytało napisane dla nich żarty i mamy przepis na przeciętną galę.

Anyway, oto pełna lista zwycięzców i nominacji

Najlepszy film

  • Zwycięzca: Anora
  • The Brutalist
  • A Complete Unknown
  • Conclave
  • Dune: Part Two
  • Emilia Pérez
  • I’m Still Here
  • Nickel Boys
  • The Substance
  • Wicked

Najlepsza aktorka

  • Zwyciężczyni: Mikey Madison – Anora
  • Cynthia Erivo – Wicked
  • Karla Sofía Gascón – Emilia Pérez
  • Demi Moore – The Substance
  • Fernanda Torres – I’m Still Here

Najlepszy aktor

  • Zwycięzca: Adrien Brody – The Brutalist
  • Timothée Chalamet – A Complete Unknown
  • Colman Domingo – Sing Sing
  • Ralph Fiennes – Conclave
  • Sebastian Stan – The Apprentice

Najlepsza aktorka drugoplanowa

  • Zwyciężczyni: Zoe Saldaña – Emilia Pérez
  • Monica Barbaro – A Complete Unknown
  • Ariana Grande – Wicked
  • Felicity Jones – The Brutalist
  • Isabella Rossellini – Conclave

Najlepszy aktor drugoplanowy

  • Zwyciężczyni: Kieran Culkin – A Real Pain
  • Yura Borisov – Anora
  • Edward Norton – A Complete Unknown
  • Guy Pearce – The Brutalist
  • Jeremy Strong – The Apprentice

Najlepszy reżyser

  • Zwycięzca: Sean Baker – Anora
  • Jacques Audiard – Emilia Pérez
  • Brady Corbet – The Brutalist
  • Coralie Fargeat – The Substance
  • James Mangold – A Complete Unknown

Najlepszy film międzynarodowy

  • Zwycięzca: I’m Still Here – Brazil
  • The Girl with the Needle – Denmark
  • Emilia Pérez – France
  • The Seed of the Sacred Fig – Germany
  • Flow – Latvia

Najlepszy pełnometrażowy film animowany

  • Zwycięzca: Flow
  • Inside Out 2
  • Memoir of a Snail
  • Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl
  • The Wild Robot

Najlepszy scenariusz oryginalny

  • Zwycięzca: Anora – Sean Baker
  • The Brutalist – Brady Corbet and Mona Fastvold
  • A Real Pain – Jesse Eisenberg
  • September 5 – Moritz Binder, Tim Fehlbaum, Alex David
  • The Substance – Coralie Fargeat

Najlepszy scenariusz adaptowany

  • Zwycięzca: Conclave – Peter Straughan
  • A Complete Unknown – Jay Cocks and James Mangold
  • Emilia Pérez – Jacques Audiard
  • Nickel Boys – RaMell Ross and Joslyn Barnes
  • Sing Sing – Clint Bentley and Greg Kwedar

Najlepsza piosenka

  • Zwycięzca: El Mal – Emilia Pérez
  • Never Too Late – Elton John: Never Too Late
  • Mi Camino – Emilia Pérez
  • Like A Bird – Sing Sing
  • The Journey – The Six Triple Eight

Najlepsza muzyka

  • Zwycięzca: The Brutalist
  • Conclave
  • Emilia Pérez
  • Wicked
  • The Wild Robot

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

  • Zwycięzca: No Other Land
  • Black Box Diaries
  • Porcelain War
  • Soundtrack to a Coup d’Etat
  • Sugarcane

Najlepsze kostiumy

  • Zwycięzca: Wicked
  • Nosferatu
  • A Complete Unknown
  • Conclave
  • Gladiator II

Najlepsza charakteryzacja i fryzury

  • Zwycięzca: The Substance
  • A Different Man
  • Emilia Pérez
  • Nosferatu
  • Wicked

Najlepsza scenografia

  • Zwycięzca: Wicked
  • The Brutalist
  • Dune: Part Two
  • Nosferatu
  • Conclave

Najlepszy dźwięk

  • Zwycięzca: Dune: Part Two
  • A Complete Unknown
  • Emilia Pérez
  • Wicked
  • The Wild Robot

Najlepszy montaż

  • Zwycięzca: Anora
  • The Brutalist
  • Conclave
  • Emilia Pérez
  • Wicked

Najlepsze zdjęcia

  • Zwycięzca: The Brutalist
  • Dune: Part Two
  • Emilia Pérez
  • Maria
  • Nosferatu

Najlepsze efekty specjalne 

  • Zwycięzca: Dune: Part Two
  • Alien: Romulus
  • Better Man
  • Kingdom of the Planet of the Apes
  • Wicked

Najlepszy krótkometrażowy film aktorski

  • Zwycięzca: I’m Not a Robot
  • Anuja
  • The Last Ranger
  • A Lien
  • The Man Who Could Not Remain Silent

Najlepszy krótkometrażowy film animowany

  • Zwycięzca: In the Shadow of the Cypress
  • Beautiful Men
  • Magic Candies
  • Wander to Wonder
  • Yuck!

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

  • Zwycięzca: The Only Girl in the Orchestra
  • Death by Numbers
  • I Am Ready, Warden
  • Incident
  • Instruments of a Beating Heart