Strażacy z promptera, gładki O’Brien, statuetki dla sztucznej inteligencji i aktorzy wprost z okupowanego Krymu.
Znamy już zwycięzców tegorocznych statuetek Akademii i nie da się ukryć, że jest o czym pisać. Ale historię o końcu Hollywood zaczniemy delikatnie, czyli od tego, że z takich „prawdziwych”, Hollywoodzkich produkcji zostało w rozdaniu niewiele. Większość statuetek – poza tak naprawdę tylko Diuną 2 i Wicked – trafiła do filmów niezależnych/stworzonych przez obcokrajowców/za niewielkie budżety (6 milionów „Anory” to filmowo budżet wręcz minimalny). Zagranicznych akcentów było wiele – pierwszego Oskara zdobyła Łotwa za animację „Flow” i Brazylia w kategorii najlepszy film międzynarodowy za „I’m still here”. „Chwała Ukrainie” wykrzyknęła Daryl Hannah na początku swojego wystąpienia w nawiązaniu do piątkowego meltdownu Trumpa i spotkała się z – umiarkowanymi niestety – brawami. W kontraście nie wolno zapomnieć o nominacji w kategorii najlepsza męska rola drugoplanowa, którego nie zdobył Yura Borisov z Anory, ale nie zmienia to faktu, że aktor, który grał w rosyjskim filmie kręconym na okupowanym Krymie miał nominację, a film z jego udziałem nie spotkał się z żadnym głosem krytyki z strony Akademii. Żeby nie było wątpliwości, „Anora” to bardzo dobry film. Ale brak dyskusji o tym aspekcie pokazuje niepokojący kierunek.
Inne pierwsze razy
Gala wręczenia nagród miała też inne pierwsze razy. Sean Baker został pierwszym filmowcem z 4 Oscarami za jeden film (miał ułatwione zadanie zajmując się – jak Tommy Wiseau – prawie wszystkim), „Substancja” została pierwszym „body horrorem” ze stauetką od czasów „Muchy”, Paul Tazewell został pierwszym czarnym mężczyzną, który zdobył Oscara w kategorii najlepsze kostiumy za „Wicked”, a gala po raz pierwszy była dostępna w streamingu na Hulu. Można by się spodziewać, że wydarzenie tego typu będzie przygotowane do tak historycznej transmisji, jednak nie – początek gali nie był dostępny z powodu problemów technicznych, które udało się usunąć aż do najważniejszego momentu, czyli wręczenia statuetki dla najlepszej aktorki i najlepszego filmu, kiedy wszystkim, co mogli zobaczyć oglądający była plansza:
Hulu’s Oscars event stream ends early and apparently cuts off the Best Picture award announcement for subscribers @thr https://t.co/OaJP96YdRZ pic.twitter.com/SmdH82Fzeb
— Kevin Dolak (@kdolak) March 3, 2025
Co pominięto
Poza porządnymi przygotowaniami do streamingu pominięto kilka innych rzeczy. W sekcji In Memoriam pominięto takich artystów, jak Tony Todd, Michelle Trachtenberg, Shannen Doherty, Mitzi Gaynor, Silvia Pinal, Alain Delon i Olivia Hussey. Pełna lista zmarłych gwiazd znalazła się na stronie Oskarów, ale jakie kryteria kierowały tym, kto był wymieniony na gali, a kto „tylko” na stronie nie są znane i pominięcie tych nazwisk wzbudziło wiele kontrowersji.
Pominięto też występy artystów nominowanych do nagrody za najlepszą piosenkę oryginalną. Ta decyzja spotkała się z krytyką zarówno ze strony gwiazd, jak i publiczności, którzy uważali ją za kontrowersyjną. Jednak pewien trop może kryć Oskar dla piosenki „El Mal” z filmu „Emilia Pérez”. Utwór wykonują Zoe Saldaña i Karla Sofía Gascón, chociaż można się sprzeczać ze słowem „wykonują”, bo głos Gascón został zmieniony przez AI, gdyż aktorka zwyczajnie fałszowała. Trudno ocenić, co mieli w głowach członkowie Akademii przyznając tę statuetkę i przy dużej dozie dobrej woli można by to uznać za wyjątek, czy niepowstrzymany zachwyt wobez piosenki w ogóle, gdyby nie to, że Oskara za najlepszą rolę męską dostał Adrien Brody.
I tak, znowu trzeba powtórzyć, że Adrien Brody jest dobrym aktorem. Bardzo dobrym według wielu. Ale mamy ogromną rzeszę aktorów, którzy włożyli ogromny wysiłek w uczenie się obcych akcentów, np. Meryl Streep polskiego zaśpiewu. Węgierski akcent Brody’ego w „Brutaliście” za to był stworzony przez sztuczną inteligencję.
Można by spekulować, że w nowoczesnym świecie trudno sobie bez AI poradzić i znajdować przykłady, kiedy sztuczna inteligencja może pomóc (zapomniany element scenografii po zakończeniu zdjęć, niebywały wypadek z utraconym fragmentem ścieżki audio, tak, szyjemy trochę), ale stworzenie całego sposobu wyrażania się i zmiksowanie głosu aktorki z głosem piosenkarki (francuskiej wykonawczyni Camille), żeby „poszerzyć jej zakres wokalny”, a następnie przyznanie stauetek w kategoriach, na które taki proces miał olbrzymi wpływ, to fatalny kierunek dla przemysłu filmowego.
Dodajmy do tego wszystkiego zawód w postaci prowadzącego galę Conana O’Briena, którego żarty były tak wygładzone i nieśmieszne, że aż przykro było ich słuchać znając możliwości tego fantastycznego komika, przedziwny hołd dla strażaków, w którym kilkoro z nich przeczytało napisane dla nich żarty i mamy przepis na przeciętną galę.
Anyway, oto pełna lista zwycięzców i nominacji
Najlepszy film
- Zwycięzca: Anora
- The Brutalist
- A Complete Unknown
- Conclave
- Dune: Part Two
- Emilia Pérez
- I’m Still Here
- Nickel Boys
- The Substance
- Wicked
Najlepsza aktorka
- Zwyciężczyni: Mikey Madison – Anora
- Cynthia Erivo – Wicked
- Karla Sofía Gascón – Emilia Pérez
- Demi Moore – The Substance
- Fernanda Torres – I’m Still Here
Najlepszy aktor
- Zwycięzca: Adrien Brody – The Brutalist
- Timothée Chalamet – A Complete Unknown
- Colman Domingo – Sing Sing
- Ralph Fiennes – Conclave
- Sebastian Stan – The Apprentice
Najlepsza aktorka drugoplanowa
- Zwyciężczyni: Zoe Saldaña – Emilia Pérez
- Monica Barbaro – A Complete Unknown
- Ariana Grande – Wicked
- Felicity Jones – The Brutalist
- Isabella Rossellini – Conclave
Najlepszy aktor drugoplanowy
- Zwyciężczyni: Kieran Culkin – A Real Pain
- Yura Borisov – Anora
- Edward Norton – A Complete Unknown
- Guy Pearce – The Brutalist
- Jeremy Strong – The Apprentice
Najlepszy reżyser
- Zwycięzca: Sean Baker – Anora
- Jacques Audiard – Emilia Pérez
- Brady Corbet – The Brutalist
- Coralie Fargeat – The Substance
- James Mangold – A Complete Unknown
Najlepszy film międzynarodowy
- Zwycięzca: I’m Still Here – Brazil
- The Girl with the Needle – Denmark
- Emilia Pérez – France
- The Seed of the Sacred Fig – Germany
- Flow – Latvia
Najlepszy pełnometrażowy film animowany
- Zwycięzca: Flow
- Inside Out 2
- Memoir of a Snail
- Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl
- The Wild Robot
Najlepszy scenariusz oryginalny
- Zwycięzca: Anora – Sean Baker
- The Brutalist – Brady Corbet and Mona Fastvold
- A Real Pain – Jesse Eisenberg
- September 5 – Moritz Binder, Tim Fehlbaum, Alex David
- The Substance – Coralie Fargeat
Najlepszy scenariusz adaptowany
- Zwycięzca: Conclave – Peter Straughan
- A Complete Unknown – Jay Cocks and James Mangold
- Emilia Pérez – Jacques Audiard
- Nickel Boys – RaMell Ross and Joslyn Barnes
- Sing Sing – Clint Bentley and Greg Kwedar
Najlepsza piosenka
- Zwycięzca: El Mal – Emilia Pérez
- Never Too Late – Elton John: Never Too Late
- Mi Camino – Emilia Pérez
- Like A Bird – Sing Sing
- The Journey – The Six Triple Eight
Najlepsza muzyka
- Zwycięzca: The Brutalist
- Conclave
- Emilia Pérez
- Wicked
- The Wild Robot
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
- Zwycięzca: No Other Land
- Black Box Diaries
- Porcelain War
- Soundtrack to a Coup d’Etat
- Sugarcane
Najlepsze kostiumy
- Zwycięzca: Wicked
- Nosferatu
- A Complete Unknown
- Conclave
- Gladiator II
Najlepsza charakteryzacja i fryzury
- Zwycięzca: The Substance
- A Different Man
- Emilia Pérez
- Nosferatu
- Wicked
Najlepsza scenografia
- Zwycięzca: Wicked
- The Brutalist
- Dune: Part Two
- Nosferatu
- Conclave
Najlepszy dźwięk
- Zwycięzca: Dune: Part Two
- A Complete Unknown
- Emilia Pérez
- Wicked
- The Wild Robot
Najlepszy montaż
- Zwycięzca: Anora
- The Brutalist
- Conclave
- Emilia Pérez
- Wicked
Najlepsze zdjęcia
- Zwycięzca: The Brutalist
- Dune: Part Two
- Emilia Pérez
- Maria
- Nosferatu
Najlepsze efekty specjalne
- Zwycięzca: Dune: Part Two
- Alien: Romulus
- Better Man
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Wicked
Najlepszy krótkometrażowy film aktorski
- Zwycięzca: I’m Not a Robot
- Anuja
- The Last Ranger
- A Lien
- The Man Who Could Not Remain Silent
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
- Zwycięzca: In the Shadow of the Cypress
- Beautiful Men
- Magic Candies
- Wander to Wonder
- Yuck!
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
- Zwycięzca: The Only Girl in the Orchestra
- Death by Numbers
- I Am Ready, Warden
- Incident
- Instruments of a Beating Heart