W tym roku, po raz pierwszy w historii kina, wszystkie filmy w pierwszej dziesiątce najlepiej zarabiających produkcji to kontynuacje. Według danych Total Film, w zestawieniu nie znalazł się ani jeden reboot, prequel czy adaptacja istniejącej własności intelektualnej.

Oto aktualna lista 10 najpopularniejszych filmów 2024 roku (stan na 24 listopada):

  1. W głowie się nie mieści 2 – 1,69 miliarda dolarów
  2. Deadpool i Wolverine – 1,33 miliarda dolarów
  3. Minionki 3 – 968 milionów dolarów
  4. Diuna: Część druga – 714 milionów dolarów
  5. Godzilla x Kong: Nowe imperium – 571 milionów dolarów
  6. Kung Fu Panda 4 – 547 milionów dolarów
  7. Venom: Ostatni taniec – 457 milionów dolarów
  8. Sok z żuka 2 – 451 milionów dolarów
  9. Bad Boys: Jazda albo śmierć – 404 miliony dolarów
  10. Królestwo Planety Małp – 397 milionów dolarów

Gdzie są oryginalne produkcje?

Najwyżej notowany film niebędący sequelem znajduje się dopiero na 13. miejscu – to „It Ends With Us” z wynikiem 350 milionów dolarów. Tuż za nim, na 14. pozycji, plasuje się „The Wild Robot” (307 milionów dolarów). Jednak oba te tytuły to adaptacje powieści. Pierwszą w pełni oryginalną produkcję znajdziemy dopiero na 20. miejscu – jest to „IF” z wynikiem 190 milionów dolarów.

Zmiany na horyzoncie?

Sytuacja może ulec zmianie za sprawą „Wicked”, który w weekend otwarcia zarobił 164 miliony dolarów na całym świecie. Choć nie jest to sequel (a adaptacja musicalu i książki bazującej na postaciach z „Czarnoksiężnika z Oz”), film ma duże szanse na wejście do pierwszej dziesiątki.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by BCharts (@bchartsnet)

W kolejce czekają już jednak następne sequele: „Gladiator 2”, „Sonic 3” i „Moana 2”, które mogą powalczyć o miejsce w czołówce.

Kontrast z 2023 rokiem

Obecna sytuacja znacząco różni się od tej z 2023 roku, kiedy to podium należało do „nowych” produkcji: „Barbie”, „Super Mario Bros.” i „Oppenheimer”. Choć dwa pierwsze tytuły bazowały na istniejących markach, a ostatni był biografią, wszystkie stanowiły świeże spojrzenie na kino.

Trudna przyszłość oryginalnych produkcji

Dominacja sequeli w box office 2024 pokazuje paradoks – widzowie narzekają na brak oryginalnych produkcji, ale jednocześnie nie spieszą się do ich oglądania. Pojawia się pytanie, jak będzie wyglądać box office 2025 roku, w którym czekają nas m.in. rebooty „Supermana” i „Fantastycznej Czwórki”. Czy oryginalne filmy są w stanie konkurować z potężnymi budżetami marketingowymi dużych franczyz?

Ostateczny kształt box office’u 2024 poznamy w pierwszym tygodniu 2025 roku.