Greg Fisher, kolorysta filmu fantasy „Poor Things” Yorgosa Lanthimosa, zdobył główną nagrodę w kategorii filmów fabularnych podczas ceremonii FilmLight Color Awards na Festiwalu Filmowym Camerimage. Galę otworzył gość honorowy festiwalu George Miller, a nagrody wręczała przewodnicząca jury nagrody FilmLight Color Awards, australijska operatorka Mandy Walker („Elvis”, „Mulan”).
Nagrody FilmLight Color Awards celebrują sztukę kolorystów z całego świata, „dążąc do odzwierciedlenia kulturowych, wizualnych i technicznych wartości międzynarodowej społeczności color gradingu”. Mają na celu zachęcić do rozwoju prestiżu zawodu kolorysty na wszystkich poziomach – od juniorów po weteranów branży – oraz uznać wartość, jaką wnoszą do przemysłu filmowego.
Czym zajmuje się kolorysta?
Kolorysta to specjalista odpowiedzialny za końcowy wygląd obrazu filmowego. Jego praca polega na manipulowaniu kolorami, kontrastem, jasnością i nasyceniem obrazu, by stworzyć spójną estetykę wizualną filmu. Koloryści współpracują ściśle z reżyserami i operatorami, dbając o to, by finalna kolorystyka wspierała narrację i emocjonalny przekaz filmu.
Pełen obraz
Wydarzenie doskonale wpisuje się w etos festiwalu Camerimage, który choć znany jest głównie z koncentracji na sztuce operatorskiej, w ostatnich latach poszerza swój zakres o inne aspekty tworzenia obrazu filmowego.
Jak powiedziała w wywiadzie dla „The Hollywood Reporter” Cate Blanchett, przewodnicząca głównego jury konkursu:
To niezwykle rzadkie, by ludzie pracujący za kamerą byli celebrowani i otrzymywali taką przestrzeń, jaką mają tutaj.
Wśród pozostałych laureatów FilmLight Color Awards znaleźli się Manuel Portschy w kategorii telewizyjnej za pracę przy niemieckim serialu „The Zweiflers”. Nadia Khairat Gomez wygrała w kategorii teledysków za pracę dla duetu Brodka x Igo, a Douglas Dutton otrzymał nagrodę dla wschodzącego talentu.
W imieniu naszego niezwykle utalentowanego jury chciałabym pogratulować zwycięzcom FilmLight Color Awards 2024 – powiedziała Walker – Każdy artysta pokazał charakterystyczny punkt widzenia na to, jak możemy zarówno postrzegać, jak i odzwierciedlać świat na naszym ekranie. To wspaniałe móc świętować, jak różni koloryści mogą współpracować przy kształtowaniu różnych projektów.
Operatorka dodała:
Kolor jest uniwersalnym językiem i mamy zaszczyt celebrować żywą kreatywność twórców z całego świata. Od surowej dramatycznej obrazowości po bujną żywiołowość i wszystko pomiędzy – jesteśmy nieustannie zainspirowani i podekscytowani tym, co przyniesie przyszłość.
Pełna lista zwycięzców FilmLight Color Awards 2024:
Filmy fabularne:
- „Diuna: Część druga” – David Cole, FotoKem
- „Furiosa: Saga Mad Maxa” – Eric Whipp, alter ego
- „Poor Things” – Greg Fisher, Company 3 (ZWYCIĘZCA)
- „Saltburn” – Matt Wallach, Company 3
Seriale:
- „Eric” (sezon 1, odcinek 1) – Toby Tomkins, Harbor
- „Expats” (sezon 1) – Seth Ricart, RCO
- „Griselda” (sezon 1) – Ian Vertovec, Light Iron
- „The Zweiflers” (sezon 1) – Manuel Portschy (ZWYCIĘZCA)
Teledyski:
- Brodka x Igo, „Myślę sobie Ż” – Nadia Khairat Gomez (ZWYCIĘZCA)
- Kaismos, „Sailed” – Sylvain Canaux, Saint Louis
- Nettspend, „Nothing Like Uuu” – Brian Charles
- Shake Stew, „Lila” – Manuel Portschy
Filmy krótkometrażowe:
- „Asleep in My Palm” – Andrew Ceen
- „La Espera” (The Wait) – Raúl Lavado Verdú, Misterio Color Lab (ZWYCIĘZCA)
- „Showdown at the Grand” – Asa Fox
- „The Featherweight” – Sam Daley, Light Iron
- „Yurt” – Pascal Nowak, Cosmodigital
Reklamy:
- Air Canada, „Ticket to Dream” – Wade Odlum, alter ego
- McDonald’s, „We the (In)visible” – Manuel Portschy
- Riyadh Season: Crawford Vs Madrimov, „Everything Or Nothing” – Philip Hambi, The Mill
- Zara, „SS24 STUDIO COLLECTION” – Tim Masick, Company 3 (ZWYCIĘZCA)
Nowe talenty:
- Baltic, „Harmonical Diffraction” – Douglas Dutton (ZWYCIĘZCA)
- NBA, „Everyone’s Game, DC” – Ryan Urzi
- Nike Mexico, „Piérdelo Todo, Gánalo Todo” – Stephanie Park, Rare Medium
- Woolworths, „Brand Reset” – Terry Simpson