Dziś wystartowało jedno z najbardziej oczekiwanych wydarzeń w świecie kina, czyli 77. Festiwal Filmowy w Cannes. Jak co roku na miłośników filmowych wrażeń czeka zacięta rywalizacja o Złotą Palmę, konkurs Un Certain Regard oraz cały szereg premierowych i specjalnych pokazów.
Wśród filmów walczących o Złotą Palmę znalazło się m.in. najnowsze dzieło Francisa Forda Coppoli, czyli głośne i intrygujące „Megalopolis”, które reżyser sfinansował z własnych środków. Hollywoodzkie kino reprezentują także „Anora” w reżyserii Seana Bakera oraz „Oh, Canada” Paula Schradera. Nie zabraknie też „Rodzajów życzliwości” („Kinds of Kindness”), czyli najnowszej produkcji Yorgosa Lanthimosa, u którego ponownie wystąpili Emma Stone i Willem Dafoe. W rywalizacji weźmie ponadto udział Paolo Sorrentino ze swoim nowym filmem „Parthenope” oraz David Cronenberg z „The Shrouds”.
Chociaż Polska nie ma w tym roku oficjalnego reprezentanta walczącego o Złotą Palmę, to jednak w rywalizacji znalazło się miejsce na rodzimy akcent. Jest nim „Dziewczyna z Igłą” („Pigen med nålen”) Magnusa von Horna, będąca kooprodukcją Danii, Polski i Szwecji.
Wszystkie filmy rywalizujące o Złotą Palmę w Konkursie Głównym:
„All We Imagine as Light”, reż. Payal Kapadia
„Anora”, reż. Sean Baker
„The Apprentice”, reż. Ali Abbasi
„Beating Hearts”, reż. Gilles Lellouche
„Bird”, reż. Andrea Arnold
„Caught by the Tides”, reż. Jia Zhangke
„Dziewczyna z igłą”, reż. Magnus von Horn
„Emilia Pérez”, reż. Jacques Audiard
„Grand Tour”, reż. Miguel Gomes
„Limonov: The Ballad”, reż. Kiriłł Sieriebriennikow
„Marcello Mio”, reż. Christophe Honoré
„Megalopolis”, reż. Francis Ford Coppola
„The Most Precious of Cargoes”, reż. Michel Hazanavicius
„Motel Destino”, reż. Karim Aïnouz
„Oh, Canada”, reż. Paul Schrader
„Parthenope”, reż. Paolo Sorrentino
„Rodzaje życzliwości”, reż. Yorgos Lanthimos
„The Seed of the Sacred Fig”, reż. Mohammad Rasoulof
„The Shrouds”, reż. David Cronenberg
„The Substance”, reż. Coralie Fargeat
„Three Kilometres to the End of the World”, reż. Emanuel Pârvu
„Wild Diamond”, reż. Agathe Riedinger
Laureata Złotej Palmy poznamy 25 maja, czyli ostatniego dnia festiwalu. O tym, kto otrzyma nagrodę zdecyduje jury pod przewodnictwem Grety Gerwig. Poza nią zasiadają w nim Eva Green, Ebru Ceylan, Lily Gladstone, Nadine Labaki, Juan Antonio Bayona, Pierfrancesco Favino, reżyser Hirokazu Koreeda oraz Omar Sy.
W ubiegłym roku Złotą Palmę otrzymała „Anatomia upadku” w reżyserii Justine Triet.
Poza Konkursem Głównym ważną i nieodzowną częścią festiwalu jest konkurs „Un Certain Regard”, który wprowadzono na stałe do jego programu w 1978 roku. Sekcja powstała z myślą o promowaniu nowatorskich, eksperymentalnych oraz niekonwencjonalnych dzieł filmowych, które wyróżniają się oryginalnością formy czy tematyką. W tegorocznej odsłonie konkursu weźmie udział 18 produkcji.
Wszystkie filmy zakwalifikowane do konursu „Un Certain Regard”:
„The Shameless”, reż. Konstantin Bojanov
„The Village Next to Paradise”, reż. Mo Harawe
„Flow”, reż. Gints Zilbalodis
„Ljosbrot” (When The Light Breaks), reż. Runar Runarsson
„Vingt Dieux” (Holy Cow), Louise Courvoisier
„Norah”, reż. Tawfik Alzaidi
„Le Procès Du Chien” (Dog On Trial), reż. Lætitia Dosch
„Les Damnés” (The Damned), reż. Roberto Minervini
„Viet and Nam”, reż. Truong Minh Quý
„Gou Zhen” (Black Dog), reż. Guan Hu
„Le Royaume” (The Kingdom), Julien Colonna
„September Says”, reż. Ariane Labed
„Santosh, reż. Sandhya Suri
„L’histoire De Souleymane”, reż. Boris Lojkine
„On Becoming A Guinea Fowl”, reż. Rungano Nyoni
„Boku No Ohisama” (My Sunshine), reż. Hiroshi Okuyama
„Niki”, reż. Celine Satellette
„Armand”, reż. Halfdan Ullmann Tondel