Każdy kolejny rok to nowe, spektakularne filmy, które z ogromną zaciętością rywalizują o uwagę widzów. Jednym z kluczowych wskaźników ich kinowego sukcesu jest oczywiście to, ile udało im się zarobić. Serwis Deadline sprawdził, które produkcje z 2023 roku wypadły na tym polu najlepiej.

Deadline’s Most Valuable Blockbuster Tournament to coroczny ranking, który wyłania najbardziej dochodowe i rentowne filmy. Całość opiera się na analizie wpływów ze sprzedaży biletów i innych źródeł w stosunku do kosztów produkcji i marketingu. Na tej podstawie powstała lista ubiegłorocznych hitów, które mogą pochwalić się największym zwrotem z inwestycji.

1. Super Mario Bros. Film

Pierwsze miejsce może wydawać się zaskoczeniem, ale faktem jest, że wąsaty hydraulik w spektakularnym stylu pokonał konkurencję, wliczając w to Barbie i Oppenheimera. Animacja niespecjalnie przypadła do gustu krytykom, ale widzowie byli zupełnie innego zdania (95 proc. pozytywnych głosów w serwisie Rotten Tomatoes). Według danych portalu Deadline kosztujący 100 mln dolarów „Super Mario Bros. Film” przyniósł studiu Universal 559 milionów zysku.

Warto nadmienić, że nie był to pierwszy występ popularnej postaci z gier video na wielkim ekranie. W 1993 r. w kinach zadebiutował aktorski „Super Mario Bros.”, który dla odmiany okazał się komercyjną porażką. Tak spektakularną, że do dziś przez wielu film uznawany jest za jedno z największych niepowodzeń w historii adaptacji gier video. Dzięki swojej niezamierzonej kuriozalności tytuł zyskał jednak w pewnych kręgach status dzieła kultowego, wchodząc do kanonu produkcji tak złych, że aż dobrych.

2. Barbie

Wyreżyserowana przez Gretę Gerwig Barbie okazała się jedną z największych przegranych tegorocznych Oscarów, ale jej szanse na zostanie królową box office’u nadal wydawały się całkiem spore. Dane portalu Deadline pokazały jednak, że korona należy się hydraulikowi w niebieskich ogrodniczkach. Chociaż Barbie wyprzedziła Mario pod względem wpływów z biletów na całym świecie (1,45 mld dolarów przy 1,36 mld dla hydraulika), to w ostatecznym rozrachunku kluczowe okazały się koszty produkcji i marketingu. A te w przypadku Barbie były znacznie wyższe, co ostatecznie przełożyło się na wpływy w wysokości 421 mln dolarów.

3. Spider-Man: Poprzez multiwersum

Podium zamyka kolejna animacja, którą jest kontynuacja przygód zamaskowanego Milesa Moralesa. Pajączek przyniósł 328 mln dolarów zysku i jego wysoka pozycja w rankingu nie jest wielką niespodzianką. Już w momencie premiery film okazał się spektakularnym sukcesem, generując w ciągu kilku pierwszych dni ponad 200 mln dolarów wpływów z biletów. Tym samym już wtedy produkcja zarobiła ponad połowę tego, co osiągnął „Spider-Man Uniwersum” z 2018 roku. O tym, czy ten zwyżkowy trend będzie się utrzymywał przekonamy się już wkrótce. Trzeci film z serii, czyli „Spider-Man: Beyond the Spider-Verse” ma wejść do kin jeszcze w tym roku.

Pozostałe miejsca w rankingu Deadline’s Most Valuable Blockbuster Tournament:

4. „Wojownicze Żółwie Ninja: zmutowany chaos” – 204,5 mln dol. zysku
5. „Oppenheimer” – 201,9 mln dol. zysku
6. „Wonka” – 182 mln dol. zysku
7. „Taylor Swift: The Eras Tour” – 172 mln dol. zysku
8. „Pięć koszmarnych nocy” – 161 mln dol. zysku
9. „Strażnicy Galaktyki 3” – 124 mln dol. zysku
10. „Psi Patrol: Wielki film” – 114 mln dol. zysku