Skoro mamy już za sobą pierwszą połowę 2023 roku, przyjrzyjmy się, jakie filmy grozy cieszyły się w tym okresie najwyższymi ocenami na Rotten Tomatoes.

Minęła już połowa roku 2023, a my mieliśmy okazję zobaczyć wiele dobrych horrorów. Scream 6, The Boogeyman i Beau is Afraid odnotowały dobre wyniki w box office, pomimo mieszanych recenzji, podczas gdy wiele mniej znanych zagranicznych filmów zadebiutowało na ekranie pod batutą debiutujących reżyserów. Wciąż czekamy na Five Nights at Freddy’s, Insidious: The Red Door i The Exorcist: Believer. Jednak zanim to nastąpi, chwileczkę przystaniemy i przyjrzymy się najlepszym filmom grozy tegorocznego sezonu, ocenianym wyłącznie na podstawie wyników na Rotten Tomatoes.

10. Martwe Zło: Przebudzenie – 84%

Minęło 10 lat od premiery ostatniej odsłony franczyzy Evil Dead, więc kiedy zapowiedziano Evil Dead Rise, fani z niecierpliwością oczekiwali, w którym kierunku potoczy się seria. Opuszczając typowe dla serii ustawienie – chatkę w lesie, fabuła przenosi się na nieznane dotąd terytorium – opuszczone mieszkanie w kompleksie apartamentowym w Los Angeles. Po tym jak trzęsienie ziemi wydobywa na powierzchnię tom Naturom Demonto, nieumarli (Deadites) są wyzwoleni, by siać spustoszenie wśród niczego nie podejrzewającej rodziny.

Evil Dead Rise zarobił 146 milionów dolarów, stając się tym samym najbardziej dochodowym filmem w historii franczyzy. Spotkał się z pozytywnym przyjęciem zarówno wśród krytyków, jak i fanów, torując drogę dla przyszłych sekweli. Choć nic nie jest pewne, Bruce Campbell stwierdził, że razem z Samem i Ivanem Raimi chciałby tworzyć kolejne filmy co dwa, trzy lata.

9. Gniew Becky – 86%

Sequel filmu Becky z 2020 roku. Lulu Wilson powraca jako tytułowa bohaterka, aby chronić swoich bliskich, uratować psa i wymierzyć krwawą sprawiedliwość bandzie faszystów. Film, w którym wystąpił także Seann William Scott, zadebiutował na festiwalu filmowym South by Southwest w marcu 2023 roku, a w kinach pojawił się w maju.

„Gniew Becky” jest bardziej komediowy niż jego poprzednik, ale godny bycia sequelem – więcej jest w nim pomysłowych scen zabójstw oraz tej samej, ogromnej ilości krwi, z której seria zaczęła być znana. Trzecia część jest w trakcie tworzenia, ale nie ujawniono jeszcze planowanej daty premiery.

8. Infinity Pool – 86%

W głównych rolach w „Infinity Pool” występują Alexander Skarsgård i ulubienica fanów horrorów, Mia Goth. Za reżyserię odpowiadał Brandon Cronenberg, syn uznanej postaci świata filmu, Davida Cronenberga. Film jest zakręconą, science-fiction odmianą horroru, nawiązującą do takich tytułów jak „Wicker man” czy „Midsommar”, z dodatkiem fetyszu przemocy dla pełniejszego efektu.

Początkowo film otrzymał kategorię NC-17, ale został przemontowany na bardziej korzystne dla dystrybucji R. Chociaż miał ograniczoną premierę w Kanadzie, Infinity Pool szybko trafił do serwisów VOD, gdzie udostępniono również wersję nieocenzurowaną. Biorąc pod uwagę, że jest to dopiero trzeci pełnometrażowy film Brandona Cronenberga, możemy spodziewać się od niego coraz to większych i ciekawszych rzeczy. Jego następnym projektem będzie adaptacja powieści Super-Cannes, którą wyreżyseruje jako limitowany serial.

7. The Blackening – 87%

„The Blackening” to pełna humoru satyra na stare schematy horrorów i stereotypy rasowe. Przedstawia nowe spojrzenie na kiczowaty horror o chacie w lesie, jednocześnie dając widzom do zrozumienia, że są oni częścią żartu.

Po premierze na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto w 2022 roku, „The Blackening” zostało wykupione przez Lionsgate, które wydało film kinowo 16 czerwca 2023 roku. Do tej pory zarobił on 8 milionów dolarów w box office, a krytycy zgodnie uznali go za przyzwoitą parodię horroru w reżyserii Tima Story, twórcy takich filmów jak „Na fali” i „Srebrny Surfer” z 2005 roku.

6. Chory – 87%

Być może trochę za późno, by wywrzeć zamierzony wpływ, „Chory” to pełen samoświadomości slasher, który rozgrywa się w 2020 roku, w szczytowym momencie pandemii COVID-19. Współautorem scenariusza jest Kevin Williamson, ten sam pisarz, który dał nam „Krzyk” oraz „Wiem, co zrobiłeś minionego lata”. Chory bada nasze lęki związane z izolacją, jednocześnie wykorzystując niebezpieczeństwa związane z mediami społecznościowymi.

W obsadzie znaleźli się tacy aktorzy jak Gideon Adlon, Dylan Sprayberry i Marc Menchaca. Film miał swoją premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto w 2022 roku, a następnie został wydany jako oryginalna produkcja Peacocka w styczniu tego roku.

5. Brooklyn 45 – 89%

Co się stanie, gdy grupa weteranów wojennych zdecyduje się zorganizować seans spirytystyczny w 1945 roku? Chaos, ale w najlepszy możliwy sposób, dzięki wybitnej obsadzie filmu Brooklyn 45. Ten supernaturalny horror doskonale wie, czego oczekują od niego widzowie i z całą pewnością im to dostarcza, a Larry Fessenden wygłasza prawdopodobnie jeden z najlepszych monologów aktora drugoplanowego ever. Brooklyn 45 przygląda się bólowi po stracie, jednocześnie badając powojenne paranoje, że każdy, nawet Twoja matka, może być szpiegiem nazistów.

Film Brooklyn 45 został wyprodukowany przez serwis streamingowy Shudder. Miał swoją światową premierę na festiwalu South by Southwest w 2023 roku, a miesiąc później zadebiutował w domach na całym świecie jako oryginalna produkcja Shudder.

4. Influencerka – 91%

Kolejny oryginalny film Shudder na tej liście to inteligentny horror o influencerce z mediów społecznościowych, która spędza wakacje w Tajlandii. Mimo że online wydaje się żyć pełnią życia, rzeczy nie zawsze są takie, jakimi się wydają, a wtedy film nabiera znacznie mroczniejszych tonów, przestrzegając nas, że trawa nie zawsze jest zieleńsza po drugiej stronie. Mimo tematyki, na którą publiczność zaczyna już reagować zmęczeniem, w „Influencerce” znajdziemy kilka wyśmienitych momentów grozy.

3. M3GAN – 93%

Najbardziej dochodowy film na liście, „M3GAN”, trafił do kin 6 stycznia 2023 roku i okazał się hitem, którego nikt się nie spodziewał. Opowiadając historię lalki z wbudowaną sztuczną inteligencją, która staje się samoświadoma, „M3GAN” wnika głęboko w nasze uzależnienie od technologii i pokazuje, co się dzieje, gdy ta technologia zwraca się przeciwko nam. Ta koncepcja sprawia, że film dostarcza równie dużo śmiechu, co przerażenia.

Sequel „M3GAN” został już zaplanowany na 2025 rok, ale biorąc pod uwagę trwający strajk WGA, kto wie, czy ten termin zostanie zachowany. Na razie widzowie mogą obejrzeć ten film w serwisie Peacock.

2. Przywiązanie – 95%

Dodanie czegoś świeżego do dobrze znanego schematu horroru nie jest łatwe, ale „Przywiązanie” odnosi sukces tam, gdzie innym się nie powiodło. Ten duński film korzysta z motywu opętania, owijając go wokół historii miłosnej dwóch głównych bohaterek, Mai i Leah. Dodajmy do tego dominującą matkę, tematy współzależności, żydowskiej folklorystyki i rodzinnych tajemnic, a dostaniemy genialne „Przywiązanie”.

Numer 2 na tej liście to powolnie rozwijający się horror, który polega bardziej na napięciu niż na krwawych scenach, więc może nie być dla wszystkich, ale na podstawie recenzji zdecydowanie warto obejrzeć go przynajmniej raz.

1. Huesera: The Bone Woman – 98%

Chociaż film miał swoją premierę na Tribeca w 2022 roku, „Huesera: The Bone Woman” trafił do szerokiej dystrybucji dopiero w lutym 2023 roku, kiedy to stał się ekskluzywnym tytułem na Shudder. Od tego czasu zdobył 12 nagród i został nominowany do niezliczonych innych przez różne organizacje. I słusznie, ponieważ ten horror z Meksyku to niemal doskonały film, który wnika głęboko w traumę cielesną, meksykańską mitologię i lęki związane z zostaniem matką.

Huesera nawiązuje do takich klasyków, jak „Dziecko Rosemary”, jednocześnie wprowadzając świeże pomysły w temacie oczekiwania na macierzyństwo. Pozbywając się wszystkich konwencji podgatunku horroru o ciąży, dostarcza surowe napięcie i obrazy, które sprawią, że nawet najbardziej cyniczny fan horroru zadrży. Biorąc pod uwagę, że jest to debiut reżyserski Michelle Garza Cervera, będzie to trudny do prześcignięcia film, ale jeśli jest to jakiekolwiek wskazanie jej talentów, możemy spodziewać się wspaniałej filmografii od świetnej reżyserki.