
Steven Spielberg nie potrzebuje przedstawiania, ale jego powrót do science-fiction zawsze elektryzuje. Po „Fabelmanach” i eksperymentach z innymi gatunkami, reżyser wraca do tematyki, która zdefiniowała jego karierę. Do sieci trafił właśnie pierwszy, niezwykle klimatyczny zwiastun produkcji „Disclosure Day” (wcześniej znanej jako „The Dish”).
Zapowiedź sugeruje, że tym razem nie będzie to ciepła opowieść w stylu „E.T.”, a raczej mroczny thriller o globalnym zasięgu, nawiązujący do „Bliskich spotkań trzeciego stopnia” i „Wojny światów”.
Prawda, która przeraża
Materiał otwiera się sugestywnym pytaniem: „Gdybyś dowiedział się, że nie jesteśmy sami… czy to by cię przeraziło?”. Zwiastun buduje napięcie nie poprzez eksplozje, a gęstą atmosferę niepewności. Widzimy Emily Blunt w nietypowej dla niej roli prezenterki pogody, której rutynowa prognoza zostaje przerwana przez niewyjaśnione zjawiska.
Kluczowym motywem wydaje się być tytułowe „Ujawnienie” (Disclosure). Fraza „Ludzie mają prawo znać prawdę”, padająca w zapowiedzi, sugeruje, że fabuła skupi się nie tylko na samej inwazji, ale na momencie, w którym ludzkość dowiaduje się o istnieniu obcych cywilizacji. Film stawia pytanie: co by było, gdyby dowód na istnienie Obcych został przedstawiony całemu światu jednocześnie?.
Gwiazdorska obsada w obliczu inwazji
„Disclosure Day” przyciąga nie tylko nazwiskiem reżysera, ale i imponującą obsadą. Oprócz wspomnianej Emily Blunt, na ekranie zobaczymy Josha O’Connora („The Crown”, „Challengers”), który wciela się w postać zdeterminowaną, by odkryć prawdę. W obsadzie znaleźli się również laureat Oscara Colin Firth, a także Colman Domingo, Eve Hewson i Wyatt Russell.
Warto zwrócić uwagę na twórców stojących za kamerą. Scenariusz do filmu napisał David Koepp. To nazwisko powinno ucieszyć fanów gatunku – Koepp współpracował już ze Spielbergiem przy „Parku Jurajskim” i „Wojnie światów”. Ich ponowna kooperacja zwiastuje kino oparte na solidnym tekście i doskonałym tempie narracji.
Premiera filmu w USA zaplanowana jest na 12 czerwca 2026 roku. Biorąc pod uwagę skalę przedsięwzięcia i nazwiska twórców, „Disclosure Day” wyrasta na jednego z najważniejszych kandydatów do tytułu blockbustera roku.
