Photo by Florian Wehde on Unsplash

Znamy zwycięzców 78. gali rozdania nagród Tony.

Nagrody Tony to teatralne Oscary, najbardziej prestiżowe wyróżnienie w świecie amerykańskiego teatru. Każdego roku Amerykańska Liga Teatralna i The Broadway League przyznają je najlepszym produkcjom i twórcom, którzy w minionym sezonie (w tym roku trwającym od 29 kwietnia 2024 do 27 kwietnia 2025) wystawiali swoje sztuki w jednym z 41 oficjalnie uznawanych teatrów na nowojorskim Broadwayu. 

Tegoroczna, 78. gala rozdania nagród Tony odbyła się w legendarnym Radio City Music Hall. Prowadzącą główną ceremonię była Cynthia Erivo, która zebrała znakomite recenzje za swój występ – chwalono ją za swobodę, humor i przede wszystkim potężny wokal, który zaprezentowała już w numerze otwarcia. Zaśpiewała wówczas specjalnie napisaną na tę okazję piosenkę „Sometimes All You Need Is a Song”, sprytnie nawiązując do nominowanych produkcji.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Just Jared (@justjared)


Nagrody rozłożyły się dość równomiernie, bez jednego, dominującego zwycięzcy, co tylko podkręciło atmosferę. Już podczas transmitowanej na platformie Pluto TV części „Act One”, prowadzonej przez Darrena Crissa i Renée Elise Goldsberry, poznaliśmy pierwszych laureatów w kategoriach technicznych.

Wielkim wygranym wieczoru okazał się musical „Maybe Happy Ending”, który był współrekordzistą pod względem liczby nominacji (dziesięć) i ostatecznie zdobył aż sześć statuetek. Triumfował w najważniejszej kategorii – najlepszy musical – a także za najlepszy scenariusz (Best Book) i oryginalną muzykę. Sukces odniósł również Darren Criss, zdobywając nagrodę dla najlepszego aktora pierwszoplanowego w musicalu. To historyczne zwycięstwo, ponieważ Criss jest pierwszym Amerykaninem azjatyckiego pochodzenia, który triumfował w tej kategorii.

W kategoriach dramatycznych królował spektakl „Purpose” autorstwa Brandena Jacobs-Jenkinsa, uznany za najlepszą sztukę. Z kolei fani serialu „Sukcesja” mieli powody do radości, bo Sarah Snook za swój broadwayowski debiut w „The Picture of Dorian Gray” otrzymała nagrodę dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej. Jej kreacja była niezwykła, ponieważ na scenie wcielała się w aż 26 różnych postaci. W męskim odpowiedniku tej kategorii triumfował Cole Escola za niezwykłą kreację Mary Todd Lincoln w „Oh, Mary!”. To również ważny moment – Escola jest pierwszą osobą niebinarną, która zdobyła nagrodę w tej kategorii.

Wśród wznowień doceniono „Sunset Blvd.” jako najlepszy revival musicalu, a grająca w nim Nicole Scherzinger odebrała statuetkę dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej. To drugi przypadek w historii, gdy Amerykanka azjatyckiego pochodzenia wygrywa w tej kategorii.

Francis Jue, nagrodzony za drugoplanową rolę w „Yellow Face”, wspomniał w swojej przemowie, że 20 lat temu inny azjatycki aktor podarował mu smoking, by mógł go założyć, gdy sam kiedyś zdobędzie nominację. Z kolei Kara Young („Purpose”) została pierwszą czarnoskórą aktorką, która zdobyła nagrodę Tony dwa lata z rzędu. Wśród debiutantów doceniono również Jaka Malone’a za rolę w „Operation Mincemeat”.

Techniczne i kreatywne aspekty przedstawień również zostały docenione. „Stranger Things: The First Shadow”, sceniczna adaptacja popularnego serialu, zgarnęła trzy nagrody za dźwięk, oświetlenie i scenografię w sztuce dramatycznej. Uznanie zdobył też „Buena Vista Social Club”, który otrzymał cztery statuetki, w tym za choreografię i orkiestrację.

Wielkim przegranym wieczoru okazał się revival „Gypsy” z Audrą McDonald, który mimo statusu faworyta nie zdobył żadnej nagrody. Podobnie musical „Death Becomes Her” – mimo dziesięciu nominacji, skończył z zaledwie jedną statuetką za kostiumy dla Paula Tazewella, dla którego był to udany rok – w marcu zdobył Oscara za „Wicked”.

Występy i nagrody specjalne

Ceremonię uświetnił występ oryginalnej obsady musicalu „Hamilton” z okazji 10-lecia premiery. Aktorzy, ubrani na czarno zamiast w oryginalne kostiumy, wykonali składankę największych hitów z przedstawienia. Podczas segmentu „In Memoriam” Cynthia Erivo i Sara Bareilles zaśpiewały „Tomorrow”, oddając hołd takim postaciom jak James Earl Jones, Maggie Smith, Quincy Jones, Richard Chamberlain czy Charles Strouse. Nagrodę za całokształt twórczości odebrał Harvey Fierstein, a nagrodę im. Isabelle Stevenson za działalność humanitarną przyznano Celii Keenan-Bolger.

Privacy Preference Center