
Tegoroczna edycja Far East Film Festival pokazała, że azjatyckie kino z sukcesem porusza ważne społecznie tematy, szczególnie te dotyczące pozycji kobiet we współczesnym świecie.
Na zakończonym w piątek 27. Far East Film Festival (FEFF) w Udine, główną nagrodę zdobył chiński komediodramat „Her Story” w reżyserii Yihui Shao. Film, który stał się prawdziwym feministycznym fenomenem w Chinach, został uhonorowany nagrodą publiczności Golden Mulberry. Produkcja ta nie tylko podbiła serca widzów festiwalowych, ale również okazała się sukcesem komercyjnym, przynosząc prawie 100 milionów dolarów w chińskich kinach.
„Her Story” to opowieść o dwóch samotnych kobietach, które zostają sąsiadkami. Mimo różnic w osobowościach i życiowych okolicznościach szybko nawiązują głęboką przyjaźń. W główne role wcieliły się Song Jia oraz Zhong Chuxi. Film wywołał w Chinach prawdziwą społeczną dyskusję, inspirując tysiące artykułów na temat poruszanych w nim tematów.
Drugie miejsce i nagrodę Silver Mulberry przyznano hongkońskiemu dramatowi rodzinnemu „The Last Dance” w reżyserii Anselma Chana. Podobnie jak zwycięzca festiwalu, produkcja ta okazała się fenomenem kasowym na rynku krajowym, stając się najbardziej dochodowym filmem w historii Hongkongu.
Film, osadzony w realiach pandemii, śledzi losy konsultanta ślubnego, który zmienia profesję i angażuje się w branżę pogrzebową, co skłania go do refleksji nad sensem życia. W „The Last Dance” wystąpili Dayo Wong, Michael Hui, Michelle Wai oraz Chu Pak Hong. Obraz został również doceniony przez krytyków, otrzymując nagrodę Black Dragon.
Na trzecim miejscu, z nagrodą Crystal Mulberry, uplasował się chiński film „Like a Rolling Stone” wyreżyserowany przez Yin Lichuan. Jest to kolejna silnie feministyczna chińska produkcja stworzona przez kobietę. Film opowiada historię kobiety w średnim wieku (w tej roli Mei Yong), która ucieka z toksycznego, przemocowego związku i wyrusza w życiową podróż, która pozwala jej odzyskać siebie.
Debiuty i wybitne osiągnięcia
Przyznawana przez jury nagroda White Mulberry dla najlepszego filmu debiutanckiego trafiła do filipińskiej produkcji „Diamonds in the Sand” w reżyserii Janusa Victorii.
Z kolei wyróżnienie za najlepszy scenariusz otrzymał japoński thriller psychologiczny „Welcome to the Village” autorstwa Jojo Hideo.
Tegoroczne nagrody za całokształt twórczości Golden Mulberry przyznano dwóm wybitnym postaciom azjatyckiej kinematografii: tajwańskiej aktorce i piosenkarce Sylvii Chang oraz hongkońskiemu reżyserowi Tsui Harkowi.
Rekordowa frekwencja
Zakończona właśnie 27. edycja Far East Film Festival zgromadziła imponującą liczbę uczestników – organizatorzy szacują, że w różnych wydarzeniach wzięło udział aż 65 000 osób. Podczas festiwalu zaprezentowano 77 filmów pochodzących z 12 krajów, w tym 12 światowych premier, 22 międzynarodowe premiery, 23 europejskie premiery oraz 19 włoskich premier.
Założyciele FEFF, Sabrina Baracetti i Thomas Bertacche, nie kryją zadowolenia z tegorocznej edycji:
Nigdy wcześniej nie czuliśmy tak mocno uczuć i bliskości mieszkańców Udine i dumy miasta z festiwalu. Tak, jeśli zsumujemy liczbę widzów w Teatro Nuovo i Visionario, otrzymamy liczbę 65 000 – ale naprawdę niemożliwe byłoby zliczenie wszystkich osób, które faktycznie poczuły azjatycką duszę!