Dziesiątki ikonicznych dzieł: od filmów, przez muzykę, animacje, po książki, stały się częścią domeny publicznej.

O ile ubiegłoroczne wydarzenie zasłynęło z włączenia do domeny publicznej pierwszej wersji Myszki Miki, o tyle tegoroczna lista jest jeszcze bardziej imponująca.

Kultowe postacie wkraczają na nową scenę

Do grona dzieł dostępnych bez ograniczeń dołączają dziesiątki nowych animacji z Myszką Miki, w tym jego pierwsza mówiąca rola w „The Karnival Kid”. Wśród najbardziej znaczących postaci znajdziemy również Popeye’a (z komiksu „Gobs of Work” z serii Thimble Theatre) oraz Tintina (z „Les Aventures de Tintin” z magazynu Le Petit Vingtième).

Klasyka literatury światowej

Do domeny publicznej trafiły dzieła najwybitniejszych pisarzy XX wieku:

  • „Wściekłość i wrzask” (The Sound and the Fury) Williama Faulknera
  • „Pożegnanie z bronią” (A Farewell to Arms) Ernesta Hemingwaya
  • „Własny pokój” (A Room of One’s Own) Virginii Woolf
  • „Sokół maltański” i „Krwawe żniwa” (The Maltese Falcon, Red Harvest) Dashiella Hammetta
  • „Złota czara” (Cup of Gold) Johna Steinbecka
  • „Wyspa szczęścia” (A High Wind in Jamaica) Richarda Hughesa
  • „Śmiejący się chłopiec” (Laughing Boy) Olivera La Farge’a
  • „Sznur” (Rope) Patricka Hamiltona
  • „Na Zachodzie bez zmian” (All Quiet on the Western Front) – pierwsze angielskie tłumaczenie Arthura Wesleya Wheena
  • „Tajemnica siedmiu zegarów” (Seven Dials Mystery) Agathy Christie
  • „Wszystkiemu do widzenia” (Good-bye to All That) Roberta Gravesa
  • „Czy seks jest konieczny?” (Is Sex Necessary?) E.B. White’a i Jamesa Thurbera
  • „Listy do młodego poety” (Briefe an einen jungen Dichter) Rainera Marii Rilkego
  • „Wstęp do moralności” (A Preface to Morals) Waltera Lippmanna
  • „Tajemnica rzymskiego kapelusza” (The Roman Hat Mystery) Ellery’ego Queena

Kamienie milowe kinematografii

Rok 2025 przyniósł również uwolnienie praw do wielu przełomowych filmów:

  • „The Cocoanuts” – pierwszy film braci Marx
  • „The Broadway Melody” – zdobywca Oscara za najlepszy film
  • „The Hollywood Revue of 1929” – zawierający pierwsze wykonanie piosenki „Singin’ in the Rain”
  • „The Skeleton Dance” – pierwsza krótka animacja z serii Disney Silly Symphony
  • „Szantaż” (Blackmail) – pierwszy dźwiękowy film Alfreda Hitchcocka
  • „Hallelujah” – jeden z pierwszych filmów z całkowicie afroamerykańską obsadą
  • „The Wild Party” – pierwszy film dźwiękowy Clary Bow
  • „Welcome Danger” – pierwsza komedia dźwiękowa Harolda Lloyda
  • „On With the Show” – pierwszy w pełni kolorowy i dźwiękowy film pełnometrażowy
  • „Puszka Pandory” (Die Büchse der Pandora) G.W. Pabsta
  • „Show Boat” Harry’ego A. Pollarda
  • „The Black Watch” – pierwszy dźwiękowy film Johna Forda
  • „Spite Marriage” – ostatni niemy film Bustera Keatona
  • „Say It with Songs” – następca „Śpiewaka jazzbandu”
  • „Dynamite” – pierwszy dźwiękowy film Cecila B. DeMille’a
  • „Gold Diggers of Broadway” Roya Del Rutha

Muzyczne dziedzictwo

Lista utworów muzycznych wchodzących do domeny publicznej zawiera prawdziwe perełki:

  1. Kompozycje:
  • „Singin’ in the Rain” – Arthur Freed i Nacio Herb Brown
  • „Ain’t Misbehavin'” – Andy Paul Razaf, Thomas W. „Fats” Waller i Harry Brooks
  • „Amerykanin w Paryżu” (An American in Paris) – George Gershwin
  • „Boléro” – Maurice Ravel
  • „(What Did I Do to Be So) Black and Blue” – Andy Paul Razaf, Thomas W. „Fats” Waller i Harry Brooks
  • „Tiptoe Through the Tulips” – Alfred Dubin i Joseph Burke
  • „Happy Days Are Here Again” – Jack Yellen i Milton Ager
  • „What Is This Thing Called Love?” – Cole Porter
  • „Am I Blue?” – Grant Clarke i Harry Akst
  • „You Were Meant for Me” – Arthur Freed i Nacio Herb Brown
  • „Honey” – Seymour Simons, Haven Gillespie i Richard A. Whiting
  • „Waiting for a Train” – Jimmie Rodgers
  1. Nagrania:
  • „My Way’s Cloudy” – Marian Anderson
  • „Rhapsody in Blue” – George Gershwin
  • „Shreveport Stomp” – Jelly Roll Morton
  • „Lazy” – The Georgians
  • „Of All The Wrongs You Done To Me” – Louis Armstrong i Clarence Williams’ Blue Five
  • „Deep Blue Sea Blues” – Clara Smith
  • „The Gouge of Armour Avenue” – Fletcher Henderson and his Orchestra featuring Big Charlie Green
  • „Mama’s Gone, Good Bye” – Ray Miller and his Orchestra
  • „It Had To Be You” – Isham Jones Orchestra i Marion Harris
  • „California Here I Come” – Al Jolson

Znaczenie domeny publicznej

Jak podkreślają eksperci z Duke University, wejście dzieł do domeny publicznej ma ogromne znaczenie kulturowe. Pozwala na nowe interpretacje, adaptacje i wykorzystanie klasycznych utworów do opowiedzenia współczesnych historii:

Historia ma tendencję do powtarzania się, a sztuka pomaga nam zrozumieć zarówno przeszłość, jak i teraźniejszość – argumentują badacze.

Wszystkie wymienione dzieła będą mogły być swobodnie wykorzystywane, adaptowane i rozpowszechniane bez konieczności uzyskiwania zgody czy wnoszenia opłat licencyjnych. Otwiera to nowe możliwości przed twórcami, artystami i wszystkimi zainteresowanymi wykorzystaniem tego kulturowego dziedzictwa.