8 kwietnia rusza Timeless Film Festival Warsaw w całości poświęcony klasyce kina. Na uczestników czeka 300 seansów, w tym arcydzieła światowej kinematografii, ale także dokonania mniej znanych twórców. Ważnym elementem festiwalu będzie łączenie kina i muzyki (pokazy filmów niemych i dźwiękowych z muzyką na żywo).

Timeless Film Festival Warsaw rozpocznie się 8 kwietnia o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej, a otwierającym go filmem będzie „Męczeństwo Joanny d’Arc” (La Passion de Jeanne d’Arc, reż. Carl Th. Dreyer, Francja 1929). Seansowi towarzyszyć będzie symfonia wykonana przez Orkiestrę i Chór Filharmonii Narodowej, napisana specjalnie dla festiwalu przez Stefana Wesołowskiego.

9 kwietnia uczestnicy festiwalu będą mogli zapoznać się z arcydziełem „Furman śmierci” Victora Sjöströma (Körkarlen, Szwecja 1921). Interpretację dzieła na organy przygotowała szwedzka organistka i artystka dźwiękowa Ellen Arkbro. Tym samym będzie to pierwsza od dawna okazja do obejrzenia w stolicy filmu odtwarzanego w akompaniamencie muzyki organowej na żywo.

Finał festiwalu, który zaplanowano na 15 kwietnia, uświetni muzyka Pawła Mykietyna z filmu „Io” Jerzego Skolimowskiego, którą w Filharmonii Narodowej wykona Sinfonia Varsovia.

Te trzy wydarzenia są częścią koncertów filmowych, podczas których wystąpią także: belgijski kompozytor Wim Mertens (koncert muzyki filmowej), japońska multiinstrumentalistka Eiko Ishibashi, wiolonczelistka Dobrawa Czocher, holenderski lutnista i gitarzysta Jozef Van Wissem oraz zespoły Małe Instrumenty i XYLOS.

Kluczowym elementem festiwalu będzie przegląd twórczości wizjonerskiego duetu brytyjskiego kina: Michaela Powella i Emerica Pressburgera. Podczas wydarzenia będzie można obejrzeć 10 najważniejszych dzieł uznanych na świecie, ale mało znanych w Polsce twórców, w tym „Życie i śmierć pułkownika Blimpa” (The Life and Death of Colonel Blimp, 1943), „Na krańcu świata” (The Edge of the World, 1937) oraz „Czerwone trzewiki” (The Red Shoes, 1948). Przeglądowi towarzyszyła będzie wystawa zdjęć stworzonych na planach filmowych duetu, które stanowią doskonałe wprowadzenie w estetykę i atmosferę kina połowy zeszłego wieku.

Podczas festiwalu można będzie też obejrzeć m.in. dzieła reżyserki filmów z nurtu Nowego Hollywood Elaine May oraz wszystkie filmy historyczne Luchina Viscontiego. Aż dwa festiwalowe przeglądy poświęcono kinu japońskiemu: Japonia 1954: Rok cudów oraz W krainie Ghibli. Warto wspomnieć też o dziełach jednego z najbardziej znanych reżyserów współczesnego kina niemieckiego Wima Wendersa oraz animacjach Piotra Kamlera – wybitnego polskiego twórcy, który przez większość kariery pracował we Francji.

Na Timeless Film Festival Warsaw nie zabraknie też kina polskiego, w tym rekonstrukcji kultowych klasyków oraz twórczości krajowych dokumentalistów i dokumentalistek.

Interesującym punktem festiwalu jest też z pewnością sekcja Pokazy specjalne, w ramach której będzie można zobaczyć na wielkim ekranie takie filmy jak „Trzy kolory: Czerwony”, „Chinatown” czy „Okno na podwórze”. Zaplanowano też specjalny pokaz „Pulp Fiction”, który będzie towarzyszył polskiej premierze napisanej przez Quentina Tarantino książki „Cinema Speculation”.

Timeless Film Festival Warsaw dedykowany jest pamięci Profesora Aleksandra Jackiewicza – krytyka, teoretyka i historyka filmu, którego działalność i myślenie o kinie wpłynęło na całe pokolenia polskich kinomanów i kinomanek. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja American Dream.

Więcej informacji o Timeless Film Festival Warsaw, w tym pełny program wydarzenia, można znaleźć na jego oficjalnej stronie, pod adresem: https://timelessfilmfestival.pl/.