Tradycji stało się zadość. Wielkie osiągnięcia kina zostały poddane ocenie światowej branży filmowej podczas najbardziej prestiżowej gali roku. Kto znalazł się w gronie zwycięzców i wybił się spośród najlepszych? Oto wyniki 96. ceremonii wręczenia Oscarów.

W nocy z 10 na 11 marca Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej ogłosiła zwycięzców, wśród których największym triumfatorem okazał się „Oppenheimer”. Spektakularna produkcja była nominowana w 13 kategoriach, a zwyciężyła w 7, zdobywając tytuł najlepszego filmu i przynosząc Christopherowi Nolanowi pierwszego Oscara za reżyserię. Film nagrodzono ponadto za najlepsze zdjęcia (Hoyte van Hoytema), najlepszy montaż (Jennifer Lame) oraz najlepszą muzykę (Ludwig Göransson). Statuetkę odebrał też odtwórca głównej roli, Cillian Murphy oraz Robert Downey jr, którego nagrodzono za najlepszą męską rolę drugoplanową.

Podczas tegorocznej gali triumfowały też „Biedne istoty” w reżyserii Yorgosa Lanthimosa, które nagrodzono za najlepszą scenografię (James Price, Shona Heath, Zsuzsa Mihalek), najlepszą charakteryzację (Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston) oraz najlepsze kostiumy (Holly Waddington). Występująca w filmie Emma Stone otrzymała natomiast Oscara dla najlepszej aktorki.

Wyreżyserowana przez Jonathana Glazera i współprodukowana przez Polaków „Strefa interesów” została uhonorowana Oscarem za najlepszy film międzynarodowy oraz najlepszy dźwięk (Tarn Willers i Johnnie Burn). Doceniono też znakomite „Przesilenie zimowe” wyróżniając Da’Vine Joy Randolph, która odbierała Oscara za najlepszą kobiecą kreację drugoplanową.

Oscary 2024 - nominacje i zwycięzcy

  • Najlepszy film

„American Fiction”

„Anatomia upadku”

„Przesilenie zimowe”

„Czas krwawego księżyca”

„Maestro”

„Oppenheimer” – zwycięstwo

„Poprzednie życie”

„Biedne istoty”

„Strefa interesów”

„Barbie”

 

  • Najlepsza aktorka pierwszoplanowa

Anette Bening, „Nyad”

Lily Gladstone, „Czas krwawego księżyca”

Sandra Huller, „Anatomia upadku”

Carey Mulligan, „Maestro”

Emma Stone, „Biedne istoty” – zwycięstwo

 

  • Najlepsza aktorka drugoplanowa

Emily Blunt, „Oppenheimer”

Danielle Brooks, „Kolor purpury”

America Ferrera, „Barbie”

Jodie Foster, „Nyad”

Da’Vine Joy Randolph, „Przesilenie zimowe” – zwycięstwo

 

  • Najlepszy aktor pierwszoplanowy

Bradley Cooper, „Maestro”

Colman Domingo, „Rustin”

Paul Giamatti, „Przesilenie zimowe”

Cillian Murphy, „Oppenheimer” – zwycięstwo

Jeffrey Wright, „American Fiction”

 

  • Najlepszy aktor drugoplanowy

Stirling K. Brown, „American Fiction”

Robert De Niro, „Czas krwawego księżyca”

Robert Downey Jr, „Oppenheimer” – zwycięstwo

Ryan Gosling, „Barbie”

Mark Ruffalo, „Biedne istoty”

 

  • Najlepszy scenariusz oryginalny

„Anatomia upadku” – zwycięstwo

„Przesilenie zimowe”

„Maestro”

„Obsesja”

„Poprzednie życie”

 

  • Najlepszy scenariusz adaptowany

„Amerykańska fikcja” – zwycięstwo

„Barbie”

„Oppenheimer”

„Biedne istoty”

„Strefa interesów”

 

  • Najlepszy film międzynarodowy

„Io Capitano” (Włochy)

„Perfect Days” (Japonia)

„Society of the Snow” (Hiszpania)

„The Teachers’ Lounge” (Niemcy)

„The Zone of Interest” (Wielka Brytania) – zwycięstwo

 

  • Najlepsza reżyseria

„Anatomia upadku”, Justine Triet

„Czas krwawego księżyca”, Martin Scorsese

„Oppenheimer”, Christopher Nolan – zwycięstwo

„Biedne istoty”, Yórgos Lánthimos

„Strefa interesów”, Jonathan Glazer

 

  • Najlepsze  zdjęcia

Edward Lachman, „El Conde”

Podrigo Prieto, „Czas krwawego księżyca”

Matthew Libatique, „Maestro”

Hoyte Van Hoytema, „Oppenheimer” – zwycięstwo

Robbie Ryan, „Biedne istoty”

 

  • Najlepszy montaż

Laurent Senechal, „Anatomia upadku”

Kevin Tent, „The Holdovers”

Thelma Schoonmaker, „Czas krwawego księżyca”

Jennifer Lame, „Oppenheimer” – zwycięstwo

Yorgos Mavropsardis, „Biedne istoty”

 

  • Najlepsza scenografia

„Barbie”

„Czas krwawego księżyca”

„Napoleon”

„Oppenheimer”

„Biedne istoty” – zwycięstwo

 

  • Najlepsze kostiumy

„Barbie”

„Czas krwawego księżyca”

„Napoleon”

„Oppenheimer”

„Biedne istoty” – zwycięstwo

 

  • Najlepsza piosenka

„Fire Inside” z filmu „Flamin’ Hot: Smak sukcesu”

„I’m Just Ken” z filmu „Barbie”

„It Never Went Away” z filmu „Jon Baptiste: Amerykańska symfonia”

„Wahzhazhe (A Song For My People)” z filmu „Czas krwawego księżyca”

„What Was I Made For?” z filmu „Barbie” – zwycięstwo

 

  • Najlepsza muzyka oryginalna

„Amerykańska fikcja”

„Indiana Jones i artefakt przeznaczenia”

„Czas krwawego księżyca”

„Oppenheimer” – zwycięstwo

„Biedne Istoty”

 

  • Najlepsze efekty specjalne

„Godzilla Minus One” – zwycięstwo

„The Creator”

„Strażnicy Galaktyki vol. 3”

„Mission: Impossible – Dead Reckoning, Part One”

„Napoleon”

 

  • Najlepszy film krótkometrażowy

„The After”

„Invincible”

„Knight of Fortune”

„Red, White and Blue”

„The Wonderful Story of Henry Sugar” – zwycięstwo

 

 

  • Najlepszy pełnometrażowy film animowany

„Chłopiec i Czapla” – zwycięstwo

„Między nami żywiołami”

„Nimona”

„Robot Dreams”

„Spider-Man: Poprzez Multiwersum”

 

  • Najlepszy krótkometrażowy film animowany

„War is Over! Inspired by the Music of John and Yoko” – zwycięstwo

„List do świni”

„Pachyderme”

„Our Uniform”

„Niety-five Senses”

 

  • Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

„20 dni w Mariupolu” – zwycięstwo

„Bobi Wine: The People’s President”

„The Eternal Memory”

„Four Daughters”

„To Kill a Tiger”

 

  • Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

„Ostatni warsztat” – zwycięstwo

„The ABCs of Book Banning”

„The Barber of Little Rock”

„Island in Between”

„Nai Nai & Wai Po”