Według raportu analizującego top 100 filmów minionego roku, tylko jedna trzecia tytułów z 2022 roku pokazywała protagonistkę.

Stanowe Centrum Badań nad Kobietami w Telewizji i Filmie w San Diego opublikowało swój najnowszy raport „To męski (celuloidowy) świat” w sam raz na Międzynarodowy Dzień Kobiet. Analiza z tego roku dodała ponad 2100 postaci do zbioru badań, które obejmują obecnie dwie dekady, 1200 filmów i ponad 27 000 postaci.

W 2022 roku kobiecych postaci, które miały do wypowiedzenia jakąkolwiek kwestię było w filmach 37%, również tylko w około jednej trzeciej filmów bohaterkami były kobiety („Wszystko wszędzie naraz”, „Tár” czy „Encanto”). W puli głównych postaci, które na ekranie pojawiały się więcej niż raz i odegrały instrumentalną rolę w akcji opowieści, kobiety stanowiły 38%. Tylko 0,1% postaci z kwestiami było transpłciowych, a tylko jedna postać była wyraźnie niebinarna.

Wyniki analizy były z grubsza zgodne z trendem obserwowanym w filmie w ostatnich pięciu latach, chociaż liczby wzrosły od pierwszych lat badań w 2002 roku. Wtedy, za sprawą takich filmów jak „Panic Room”, „Pokojówka na Manhattanie” i „Boskie sekrety siostrzanego stowarzyszenia Ya-Ya”, udział kobiet wynosił 16%.

Raport wskazuje, że główne role kobiece występują częściej w horrorach (43% vs 4%). Niektóre horrory z męskimi rolami w ciągu ostatniego roku to „Nope”, „The Pale Blue Eye” i „Beast” i  ta statystyka prawdopodobnie nie jest zaskoczeniem dla osób zaznajomionych z gatunkiem. W końcu Carol J. Clover nie ukuła terminu „final boy” w 1992 roku w książce „Men, Women, and Chainsaws: Gender in the Modern Horror Film”.

Rasa i wiek

Zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet, główne postacie najczęściej mają około 30 lat, chociaż różnią się drugą najczęściej występującą dekadą. W przypadku mężczyzn 29% postaci miało 40 lat, podczas gdy w przypadku kobiet 20% postaci było w wieku 20 lat. Kobiet w wieku lat 40. było w filmach jedynie 14% kobiet – dla porównania w 2015 r.  kobiet w wieku 40 lat było 20%.

Wiek to nie tylko kwestia zatrudnienia. Kiedy postacie kobiece są stosunkowo młode, jest mniej prawdopodobne, że będą zajmować mocne stanowiska osobiste lub zawodowe. Viola Davis i Cate Blanchett to znakomite aktorki, ale są też przekonujące ponieważ mają powagę i doświadczenie życiowe potrzebne do grania swoich ról”

powiedziała Martha Lauzen, założycielka i dyrektor wykonawcza Centrum.

Około 64,2% ról kobiecych w 2022 r. było białych, a role kolorowych kobiet z kwestiami malały – wśród nich było 18% czarnoskórych, 6,9% Latynosów, 8,1% Azjatów, 0,8% osób podchodzenia bliskowschodniego i z Afryki Północnej, 0,4% wielorasowych i zero rdzennych Amerykanów.

W latach 2020-2021 wzrost liczby latynoskich bohaterek z Azji i Ameryki był spowodowany filmami, w których występuje większa koncentracja postaci z tych grup, takich jak „In the Heights”, „West Side Story” i „Raya and the Last Dragon”

– wyjaśnia Lauzen w oświadczeniu.

Jednak brak podobnych filmów w 2022 roku spowodował spadek udziału kobiet w tych grupach.